Friday 30 December 2011

laporan lawatan ......

PUSAT SAINS NEGARA......

Pusat Sains Negara merupakan sebuah pusat sains yang terletak di Kuala Lumpur, Malaysia. Ia terletak di puncak bukit yang meliputi keluasan 8 hektar di Bukit Kiara, barat laut bandar raya Kuala Lumpur.
Pusat ini telah dibuka secara rasmi pada 29 November 1996 oleh bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir bin Mohamad. Matlamat utama bagi pembinaan pusat sains untuk meningkatkan minat dan pengetahuan mengenai sains dan teknologi. Reka bentuk bangunan menyerupai kon yang digabungkan dengan sebuah kubah geodesik. Konsep keseluruhan pusat sains ini adalah untuk menghubungkan sains dengan nilai-nilai agama dan alam sekitar, seterusnya mengaitkan sains dengan semua aspek kehidupan, pengetahuan dan penggunaannya di dalam kehidupan seharian. 
            
Objektif Lawatan :
Mengkaji sesuatu perkara adalah dengan melihatnya dengan teliti, mengukurnya, membuat uji kaji, dan dengan cuba menerangkan mengapa sesuatu perkara terjadi.
Memerhati, mencuba, bertanya soalan dan menyelesaikan masalah, mengubahsuai dan membuat perkaitan antara satu sebab dengan sebab musabab.
Pembelajaran melalui pengalaman dan membuat rumusan saintifik daripada pengalaman. 

gambar  lawatan di PSN......
















No comments:

Post a Comment