Wednesday 12 October 2011

Pemanasan global

  

  Cuba anda bayangkan keadaan di mana ketulan ais di kawasan antatik berkecai sedikit demi sedikit akhirnya menjadi cair? Sunggun menakutkan! Di manakah tahap kesedaran kita berkenaan dengan isu ini?

 

     Inilah yang dikatakan dengan pemanasan global atau "global warming". Keadaan ini terjadi apabila suhu di muka bumi menjadi dua kalu ganda panas. Secara natural, perubahan iklim mengambil masa selama 10,000 tahun untuk berubah namun pemanasan global menyebabkan perubahan iklim terjadi dalam masa 100 tahun. Bagaimana ianya terjadi?

     Pemanasan global terjadi disebabkan oleh pembebasan gas karbon dioksida yang tidak terancang dan  faktor utama disebabkan oleh aktiviti manusia di muka bumi. Di mana konsentrasi karbon dioksida meningkat pada 280 ppm pada kurun ke 18 kepada 379 ppm pada tahun 2005 (sumber dari wikepedia).Paras karbon dioksida yang boleh diuruskan ialah 450 ppm.

     Penyumbang kepada peningkatan konsentrasi karbon dioksida antaranya ialah disebabkan oleh pembakaran bahan fossil oleh manusia, pembalakan hutan, perubahan penggunaan tanah di muka bumi yang menyebabkan pembebasan karbon dioksida di atmosphera, aktiviti perindustrian dan pembakaran terbuka. Selain itu fakto yang lain menyumbang kepada penipisan lapisan ozon ialah seperti penipisan ozon dan kesan rumah hijau.
      



No comments:

Post a Comment